tisdag, augusti 04, 2009

Pride (in the name of love)

För en dryg vecka sedan tog vi bilen och ett glatt gäng och åkte ner till Stockholm för att Syster Elak (minus pianist Christina och violinist Ida, men med en fantastisk stand-in-pianist Ola) skulle spela på Pride House uppe på Kulturuhusets tak, Sergels torg. Oj vad kul det var! Kvällen innan kom vi på att vi kanske kanske kanske borde ha ett extranummer eftersom vi visste att väldigt många av våra vänner skulle komma och de säkerligen skulle uppmuntra resten av publiken till att klappa in oss igen...många i bandet ställde sig dock tveksamma till att behöva repa in något som vi bara "smakat på", Kullens nyaste låt tjejer & killar. Men eftersom temat på Pride i år var hetero, och hur heteronormen påverkar alla, skulle det ju vara en otroligt passande låt. Till sist lyckades vi övertyga alla om att köra en akustisk version, med endast piano och sång. Spelningen blev väldigt lyckad, och vi fick köra vårt extranummer oxå som faktiskt gick bra förutom någon liten miss. Däremot insåg vi att nya låtar måste skrivas snarast, spelningen tog typ 20-25 min vilket kändes väldigt kort, vi kan ju inte få några spelningar i Globen med den magra låtlistan menar jag...:)

Direkt efter spelningen var vi som skulle åka tillbaka till Umeå tvungna att direkt sätta oss i bilen och köra norrut eftersom både jag och Kristina skulle jobba på fredag. Vi gjorde ett litet stopp på Dragon Gate för middag. De var lite roliga de kineserna, de tog 30:- inträde för att ta sig in på själva gården, så man kunde ju inte komma in i restaurangen som låg där utan att betala dessa 30:-, men ändå körde de på det argumentet där inne att buffén kostade 132:- med inträdesbiljett och 162:- utan...hmm...

Nu ligger jag hemma i sängen och har precis diskat och lagt upp en liten video med dålig bild och dåligt ljud på vår myspace, bättre än ingenting tänker jag. Kl 14.00 börjar jag jobba, har jobbat ända sedan i fredags, och jag har faktiskt fått prata spanska en gång sedan dess! Och oändligt mycket finska, tror jag pratar lika mycket finska här som när jag jobbar uppe i Kukkolaforsen. Men det är kul att hålla den lite levande också så man inte tappar den helt. Skulle bara vilja prata lite mer spanska...vi har en brasse som bor på hotellet nu, så jag ska försöka mig på några enkla fraser på portugisiska. Det är verkligen roligt när man får öva sig på sina språk, men jag borde nog satsat lite mer på tyska även om jag tycker det är ett av de fulare språken...jag hade iallafall haft väldigt stor användning för det, men samtidigt tycker jag det är lite skönt oxå att säga att jag inte kan tyska när det kommer in tyskar som tror att alla i hela världen pratar tyska. Det är lite samma med finnarna faktiskt, senast igår kom det in en finne och bara pratade finska...jag är ju den enda på det där stället som faktiskt kan göra mig förstådd och förstå det språket. Förstår inte riktigt tänket...tror jag ska börja pressa finnarna och åka över dit och bara prata svenska, de har ju läst lika mycket svenska som jag har läst finska för bövelen!

Inga kommentarer: