tisdag, april 22, 2008

Violently Happy

Idag hade vi besök av två tjejer från Murcia, Spanien i spanskaklasserna, efter lektionerna fick jag äta lunch med dem, det var hur kul som helst att få prata spanska "på riktigt" igen. Man pratar ju alltid ett främmande språk bättre med någon som pratar det språket bra. När jag har mina elever så måste jag alltid tänka på att de ska förstå, men nu var det ju bara att babbla på, och det gick jättebra. Jag har blivit mycket bättre på spanska och jag vet inte riktigt när det har skett om jag ska vara ärlig. När jag bodde i Spanien så hade jag ändå problem med att uttrycka mig, även fram emot slutet av min tid där, men nu när vi var ner till Alcalá så träffade jag min gamla jobbarkompis Vanessa i Madrid och hon sa oxå att jag hade blivit mycket bättre på att prata. Ett litet mysterium. Har jag alltså blivit bättre på spanska - i Sverige? Tyder ju på att det är väl investerad ränta på csn-lånet åtminstone.

Idag kom jag återigen fram till att det ska bli skitkul att bli lärare, jag var med på en annan tjejs lektion, en tjej som är jämngammal med mig. Britt-Inger är ju jätteduktig, men det skiljer ju trots allt 30 år mellan oss, så det var roligt att få se en annan slags lektion, en lektion som jag förmodligen kommer hålla på liknande sätt i framtiden. Mer ungdomlig, mer rapp på nåt sätt...

Har även åkt i en stor skrotbil idag. Det var en upplevelse. Samt att jag kommit in i en ny lässlukarperiod, jag läste Solstorm på två dagar eller nåt, och igår hittade jag Den som vässar vargars tänder som S tipsade mig om i höstas men som jag inte hittat förrän igår då den stod framför mig på Coops pockethylla och jag gjorde slag i saken. 370 sidor på kanske 7-8 timmar totalt, snabbheten från förr håller i sig. Lite skönt med svensk litteratur som avbrott till alla de spanska böcker vi måste läsa. Den senare boken var förresten otroligt äcklig. Jag satt på bussen idag och läste de sista 30 sidorna och fick kväljningar. Men den var ändå bra på något underligt vis.

Inga kommentarer: