tisdag, maj 12, 2009

ESC-semifinal

Eftersom jag är en schlagernörd och inte har så mycket annat bättre för mig (hemtentan räknas inte) så tänkte jag blogga lite om semifinalen i Eurovision...kanske mest för att jag tycker det är så fjantigt roligt...

1. Montenegro - Nej nej nej! Fruktansvärt dålig låt och jag irriterar mig alltid på dåligt uttal, men när de dessutom inte kan sjunga har de inte så mycket där att göra. Det värsta var nog ändå killens rumpskak, disco-moves och det alldeles för uppenbara anspelandet på sex. 

2. Tjeckien - Nej nej nej! Jag brukar ändå ha en slags förkärlek till öststatsmusik, men den här var riktigt lam och det blev liksom inte bättre av att sångaren var en romsk superhjälte av något slag. 

3. Belgien - Nej nej nej! En riktigt usel belgisk Elvis-kopia med dua-tjejer i fula peruker. Det blir inte roligt hur de än försöker...om de nu försöker. 

4. Vitryssland - "En mardröm att arbeta med", en vitrysk diva tydligen. En helt ok rocklåt, och han kan ju faktiskt sjunga, men jag kan inte riktigt med detta uttal när man sjunger seriöst. Tjejen i det stora tyget var faktiskt en rätt cool effekt och det sista hårdrocksvrålet sitter. 

5. Sverige - Ok, Malena kan ha rätt goda chanser eftersom hon lätt är bäst av de jag sett so far, även om jag ogillar hennes sång på verserna starkt. Men hon är ju snygg och charmig och en jävel på opera, så kanske den här gången Sverige? Undrar bara om de hade audition för körtjejernas hårfärg oxå, eller om alla har fått färga det mörkt. 

6. Armenien - Förvirrande kan nog vara rätt ord. En armenisk RnB-låt? Men den är inte så tokig när man vant sig, och de kan sjunga. 

7. Andorra - Tuggummipop, tråkigt och världens sämsta text, trots att de varierar med olika språk: katalanska och engelska, men en stor del består av a-a-a-ah. 

8. Schweiz - Denna grupp skulle tydligen vara Schweiz's motsvarighet till Kent...mja, några liknande gitarrslingor, men lite för glatt för att vara Kent. Men jag måste nog erkänna att jag gillar de här grabbarna. Det är i och för sig en ganska medioker låt som inte så lätt fastnar i skallen, men den är fin. 

9. Turkiet - Äntligen lite go! Lite turkisk reggaeton nästan, dansvänligt :D Ser ut som Turkiets bidrag brukar se ut, massa tjejer med magdanskläder som skakar på höfterna och så några killar som står sådär manligt i bakgrunden. 

10. Israel - En israelit och en palestinier tillsammans!! Fin tanke, missade dock låten pga att Gurra ringde från västkusten. 

11. Bulgarien - Nej nej nej!! Styltor, skrik och falsksång. (Missade även den här låten, men det jag såg tror jag räckte gott och väl). 

12. Island - Duktig sångerska och bra uttal. Ganska tråkig låt dock och hon ser ut som en sagoprinsessa, not so cool. Plus lite för många Is it truuuue?

13. Makedonien - Bra att de sjunger på makedonska, orkar inte med fler dåliga uttal. Verkar som att det inte lagts ner så mycket ansträngning på texter i den här tävlingen, yeah yeah yeah tar dem kanske inte hela vägen. Men nog är det väl helt ok. 

14. Rumänien - Den här tjejen har tydligen varit artist sedan hon var 3 år gammal...men hon kan ändå inte uttala engelska och jag tåååål det inte!!!! Introt var coolt, men att sjunga om att balkanbrudar gillar att parta känns inte så intressant, och massa snygga brudar med fejkbröst som dansar på scen...jag tror jag har sett det förut. Det hade varit roligt att se något helt oväntat, they like to party like nobody, då hade man ju velat se det, nu ser det ut som att de partar som vilka andra som helst. Sedan sjunger hon falskt i slutet oxå. Blä. 

15. Finland - Hahaha. Finnar är så roliga och det går inte att komma ifrån. Men jag tror att den här låten kommer dunkas hårt i epa-traktorerna i Happis (kanske även på min dator när det ska städas). Eurodisco möter finsk rapp (han rappar på engelska, men det finska vemodet lyser igenom), eldshow och finska blonda brudar. Som Shirley sa, väldigt liknande melodin i Hope & Glory med Månsan.

16. Portugal - Fin låt och -enligt mig- världens vackraste språk, fast sången sitter ju inte riktigt där den ska. Tyvärr. Det blir bara bra när hon tar i och det är rätt sparsamt med sådana ställen.

17. Malta - En smäktande ballad, men fasiken vad hon glider på tonerna och så sjunger hon väldigt nasalt. Men det blir lite bättre allteftersom, det är en ganska fin låt faktiskt. OCH hon har ett bra uttal, kan ju bero på att engelska är ett av de officiella språken på Malta...

18. Bosnien-Hercegovina - Låter som en sorgsen kampsång, och sången är inte så bra. 

Efter snabbreprisen: Tänkte se om jag ändrat uppfattning om någon av låtarna efter reprisen, vissa låtar kan ju behöva en andra lyssning...men nja. Malta var kanske lite bättre än vad jag tyckte först, och Finland lite sämre. För min del får då mer än hälften av kvällens bidrag åka ut. 

Det var en helt galen öppning på den här semifinalen, 340 miljoner kronor har Ryssland tydligen lagt ut på den här tävlingen, antar att det är hela tävlingen och inte bara kvällens final. Crazy hursomhelst. Jaja, jag orkar inte vänta på att se vilka som stannar och vilka som åker, får ändå veta det imorgon. Godnatt!

Inga kommentarer: