torsdag, maj 14, 2009

Mer ESC

Jag tyckte som att det var lite roligt att blogga om förra semifinalen i ESC, så här kommer en blogg om den andra semifinalen, vare sig ni vill det eller inte hoho. Förstår inte riktigt hur ryssarna kunde bli upprörda över SVTs ryska Tingeling när de själv gör ännu mer parodi på sig själva...eller så fick de sig en liten tankeställare och beslutade sig för att helt enkelt överglänsa oss... ?

Sedan irriterar jag mig något fruktansvärt på den manlige programledaren, hade jag varit den kvinnliga hade jag slagit till honom, han klänger ju på henne hela tiden! Sedan är de inte några lysande programledare heller, men men. Here we go.

1. Kroatien - En liten bossa-tango med liderlig sång och blonda tjejer som står och smeker sig själva...plus att en av de blonda tjejerna står och kvider falskt...not my cup of tea. 

2. Irland - Jovisst, lite klämmig låt och tjejerna kan lira, men den har inget speciellt. Gitarristen ser ut som Pink. 

3. Lettland - Nä. Orkar inte ens förklara mig.

4. Serbien - En komiker som sjunger om skor, och han sjunger inte så tokigt ändå. Fast jag tycker nog det är lite lamt. De dansande gubbarna är lite roliga, men det är lite synd att man inte förstår vad han sjunger om när det nu för en gångs skull antagligen inte var en intetsägande text (den handlade ju om skor!)

5. Polen - Fin dans, fin låt, men en del sura toner och så har vi den där brytningen igen som jag inte kan hjälpa att irritera mig på nåt så fruktansvärt. 

6. Norge - Har inte hajat Norge-hypen tidigare, men vilket litet charmtroll han är. Och låten är faktiskt rätt schysst! Fast pyrotekniken kändes lite malplacerad. Och jag gillar den mer efter snabbgenomgången.

7. Cypern - Intressant bidrag, man blir fångad direkt och undrar vad som ska hända härnäst...tyvärr så händer det inte så mycket mer än att tjejen sjunger väldigt falskt och med en röst som Emilia Big Big World, blä. 

8. Slovakien - En ganska fin duett, fast de sjunger ju oxå falskt, och sluttonen får ju inte vara falsk hallååå! Aaaaah vad de sjunger falskt, det är hemskt. 

9.  Danmark - Boooring. Och falsk slutton här oxå, vafan??!! For helvede! Dansbandsblä.

10. Slovenien - Spännande spännande. Äntligen lite action. Lite taskigt att hon måste stå bakom ett skynke och sjunga halva låten. Jag gillar den, fast jag har nog glömt den om 1 minut. 

11. Ungern - Riktigt dåliga Alcazar-kopior på många sätt. Fula kläder, inte så bra sång, töntiga moves, etc. No thanks, I won't dance with you. 

12. Azerbadjan - Arash, weo weo. Viga dansare. Men fy fasiken vilken enformig låt. Och tjejen överanvänder verkligen blinkningar med ögat, vi såg det första gången liksom. Och lille Arash är ju faktiskt inte den bästa sångaren som finns. Men den kommer säkerligen spelas den med. Dansarna var duktiga i alla fall. 

13. Grekland - Spännande spännande. Killen har en catwalk och står och pumpar bröstet ut och in. Han verkar tro att han är värsta adonisen, men det funkar liksom inte, sitter mest och fnissar för mig själv. Men lyssnar man bara på låten så är den ju helt ok...haha (råkade kolla på honom). 

14. Litauen - Oj, Queen-rip off i början på verserna. Men den här killen kan ju faktiskt sjunga - och spela piano...eller så låtsades han bara, för han smet. Tyvärr har låten lite sömnpiller-effekt även om den är fin. Han har bra uttal på engelska, men det är ändå kul att han byter språk i slutet.

15. Moldavien - Oh yeah, lite finkultur i form av folkdans. I like. Nä. I love. Den här låten ska jag städa till! :D (Jag lyssnar alltid på schlagers när jag städar så det var ingen ironi).

16. Albanien - Så hade vi accenten igen... Men tjejen är 16 bast och jag tycker hon gör det bra i det stora hela. Hon kanske hade kunnat vägra ha på sig en rosa tyllkjol, men det kanske var hennes val. Och vad gör den gröna mannen där? Och dvärgdansarna? Vad är syftet? 

17. Ukraina - Tuff brud med alla projekt hon håller på med förutom ESC. Synd bara att hennes nummer stundvis liknar en strip-show. Och varför ska ukrainarna alltid slå på stora trummor? Det har följt med sedan Ruslana och de ger sig liksom inte. 

19. Estland - De blev mina favoriter när jag såg ett Innan Eurovision, och jag diggar dem fortfarande hårt. Gillar att de sjunger på estniska och sångerskan är så sjukt snygg (inte för att det har något med saken att göra), hela numret är så behagligt på något sätt och låten är fin. I love!

20. Nederländerna - Öhm. Det går inte att ta dem seriöst för fem öre. De vill ju så gärna, men tyvärr, den gubben (haha) gick inte. 

Iiik, "Super-VIP biljetterna" kostar 100 000 SEK, ryssarna har fått storhetsvansinne!

Inga kommentarer: