söndag, februari 24, 2008

På Flykt

Oj vilken underlig dag.

Började med att jag vaknade helt av mig själv kl 07.30 och trodde inte klockan gick rätt, jag klev upp och bakade bröd plus morotskaka för jag hade bjudit över farfar på fika. Mamma och pappa kutade omkring och packade grejer och åkte sedan iväg på sin 100-mils färd. Farfar och jag satt och snackade över kaffe och morotskaka, det var riktigt riktigt trevligt. Sen kom Jannegranne över på kaffe och morotskaka, sen kom hans dotter Maria och hennes kompis Ida och joinade. Sen hann klockan bli halv fem och jag skulle egentligen varit i stan vid tre, men packade väskan och susade iväg i pappas Fiat. Drog till Torneå och köpte tervapastillejä (tjärtabletter) för 22 och nånting €...skämdes, men lät bli att dra någon bortförklaring om att det faktiskt inte var till mig... drog till Vuono och hämtade upp Chrisso, drog tillbaka in till stan och in på Sverigefinska Folkhögskolan på konsert. Hade egentligen ingen koll på vad för slags konsert det var, så när vi kom in i salen där ett 20-tal ungdomar satt och gned på sina fioler började vi ana oråd, men vi tänkte att då kunde vi iallafall stryka kultur från veckans lista efter det. Det var en bra konsert. Faktiskt. Mycket olika grupper som spelade, tråkigast var gänget med 30 finnar som satt och spelade La Paloma Blanca utan någon som helst inlevelse, finast var sametjejerna från Jokkmokk som sjöng vackert och härmade en dalripa. Skönast var ändå det vi hade kommit dit för, Sami, Paulo och en annan kille, sjuuukt bra. Nåväl, vidare mot middag på Frasses, märkte att jag var i Haparanda på stripspåsens storlek, äckligt mycket strips. Sen drog vi till Umpitunneli -the kapakka- (skrattar åt namnet varje gång). Det började bra, vi fick veta att en av Finlands Idol-vinnare skulle uppträda - Ari Koivunen. En långhårig kille började spela gitarr och sjunga himmelskt bra, vi tänkte att han var ju en värdig vinnare. Sen fick vi veta att det inte var Ari. Ari var inte alls bra. Första killen var Aris basist och sjukt mkt bättre. Nåväl, det började som sagt bra, men på Umpitunneli brukar det oftast gå snett någonstans under kvällen, vet inte varför jag envisas med att utmana ödet gång på gång. Jag var totalt nykter under hela kvällen, då har man inte lika mycket tålamod med fulla äckliga människor. Alla gick in i mig och knuffades hela tiden, de luktade illa, blev klappad på baken och tagen på bröstet. Jag smällde till båda gärningsmännen. Sen såg jag killen jag hånglade med på nyår, jag drog tung diss så nu har jag väl snart alla kusinerna efter mig, såg vidriga äcklet som borde sitta i fängelse vid det här laget, men det tar sån tid, Chrisso blev full och skulle snacka med allt och alla, jag orkade inte annat än att stå och se dryg ut. Lyckades nog ganska bra. Träffade dock några guldkorn som vägde upp det hela. Men nä, det lär dröja innan jag går ut här igen. Blä. Men måste varit snygg ikväll, inte blivit så raggad på på väldigt länge. Men ändå, no more.

Inga kommentarer: