fredag, augusti 01, 2008

Apor i bur

Idag började vi med att turista lite mer, vi promenerade upp till "El museo de las momias", dvs mumiemuséet. Det var ganska äckligt med alla gamla kroppar, men efteråt fick vi höra att det bara var typ en mumie som var äkta och resten var fejkade för alla godtrogna turister...vet inte om det stämmer eller inte, men det var iaf ganska äckligt. Sedan gick vi och lunchade på ett litet café, träffade en fransman som vi träffat några gånger nu, han är en rätt skön snubbe som verkligen tar dagen som den kommer, han reser runt i Mexiko i en månads tid nu. Var en intressant lunch, och god mat. Sedan tog vi oss i kragen och skulle börja fixa med alla papper som ska fixas, vi kom så långt att vi kopierade våra pass (alla sidor) och visum (alla sidor där med), samt antagningsbeskedet...konstigt land det här som behöver all den informationen när vi nu redan har ett visum...jaja, vi gör som de säger, kanske bäst så.

Nár vi kom tillbaka till hostelet hörde vi oss för om den årliga festen uppe i bergen; el día de la cueva som betyder, grottans dag...jag föreställde mig en enorm grotta....men det var det inte, det var som en stor marknad uppe i bergen med tivoli och grejer, sjuuuukt mycket folk, och inte särskilt många turister, så jag och Sara fick vara apor i bur under de timmarna med vårat ljusa(re) hår och blå/gröna ögon, eller som en kille så fint uttryckte det: ögon från himlen. Folk har liksom ingen skam i kroppen här utan stirrar helt ogenerat på oss, pekar och tar kort... lite udda. När vi varit där ett tag kände vi hur det började blåsa upp till dåligt väder, vi gick neråt för att ta bussen hemåt, men det tänkte resten av folket oxå, och vi med vår svenska uppfostran tränger oss inte före i kön som alla mexikaner gör, så vi missade ett antal bussar, sedan började regnet ösa ner, och då menar jag verkligen ösa ner. Vi blev dyblöta och fick ännu mer blickar och frågor och "komplimanger"...och med alla människor som var där och flydde undan regnet stannade trafiken av, så ungefär en timme stod vi och väntade på bussen, till sist valde vi att gå längre uppåt och haffa bussen innan den kom ner till alla andra som oxå väntade, det funkade och vi fick komma hem till sist. Efter en varm dusch och i mjukiskläder känner jag mig som en människa igen. Imorgon ska vi upp och fixa resten av papprena, samt åka upp till fakulteten och kolla våra kurser.

Jag har upptäckt en mycket positiv sak i det här landet, alla skyltdockor i affärerna har både rumpa och lår! Jag blir så glad varje gång jag går förbi en klädaffär, för här ser de näst intill normala ut iallafall till skillnad från pinnarna till dockor i Europa. En annan rolig sak när vi var och åt; jag beställde vatten till maten och tjejen frågade om jag ville ha en liten flaska, en mellan eller en stor...en mellan tänkte jag, då kommer hon in med 1 liter vatten! Känns som USAs jätteförpackningar har smittat av sig, när vi var på stormarknaden igår såg jag en sjukt stor burk med hårgele oxå...knas.

Inga kommentarer: