tisdag, december 25, 2007

Strålande Jul

Har precis upplevt en väldigt annorlunda, men väldigt najs julafton. Började med ett inte så stilla uppvaknande efter ca 6 timmars sömn av att Helena sitter och hånar mig när jag sover (haha). Sedan var mamma stressad över julmaten och pyntandet av granen osv, men vi tog snabbt ner henne på jorden igen, eftersom det bara skulle vara familjen + Jannegranne i år så tyckte vi inte att vi behövde göra någon stor grej av det, mamma chillade ner, allt blev frid och fröjd. Jag och Helena tog en promenad med Taiga i skogen, sen klädde Helena granen, jag och Kullen dammsög samtidigt (jag provade min 25-årspresent som var en dammsugare). Sen fixade vi lite julmat, pappa och Janne kollade Kalle Anka, vi andra tyckte att vi hade sett det tillräckligt många gånger, och även herrarna fick avbryta traditionen för julmiddagen. Vi grabbar (pappa, Janne, Helena & jag) drack lite snaps till maten...men det var inte så gott så både jag och syster gav bort våra efter halva hehe. När vi ätit klart styrdes samtalet av någon anledning in på könssjukdomar, mamma hämtade läkarboken och läste högt om syfilis och gonorré. Det var faktiskt intressant! När pappa kom in från ladugården spelade han, jag och Kullen Bondespelet, jag vann, fast vi spelade bara ungefär 1/10 av spelet eftersom det skulle tagit oss dagar att slutföra det. När mamma och Janne kommit in spelade vi Plump, jag vann. Min nyförvärvade tur i spel kanske kan förklara mitt kärleksliv haha. Sedan blandade vi drinkar, drack öl, cider och hej o hå, tror att t.o.m. mamma var lite rund om fötterna. Men en trevlig kväll var det!

Igår hade vi spelning på Stadshotellet, det var himla kul, och roligt att det var så mycket folk där. Jag gjorde allt för konsten och lyckades riva upp mitt finger av allt pianospelande, var så inne i spelandet så jag märkte det först efteråt. Spelningen gick väl lite si o så, men beröm fick vi iallafall och det var kul. Efter spelningen blev jag o Helena bjudna på öl/cider av vår gamla kollega Make, Kullen gick med på att köra och hon fick en cola. Vi riggade ner, med hjälp av "lätt salongsberusade" killar. Men jag och Helena hade fått mersmak för party efter så många dagars hårt repande, så vi fick den briljanta idén att åka över till finska sidan och se vad deras partyliv hade att erbjuda. Sagt och gjort, Kullen körde oss, och Johan hängde på, vi kom in på Umppari och undrade genast vad vi egentligen gjorde där. En asiatisk kille stod och svängde på höfterna i Shakira-stil, massa finska hårdrockare satt och tyckte de var coola... vi köpte lite GT's och tänkte att vi skulle göra det bästa av situationen. Efter ett tag dök Limpan upp och förgyllde vår kväll. Efter ännu ett tag kom en supermegaslemmig Kalixbo och slog sig glatt ner vid vårt bord, han berättade om många hemskt ointressanta saker vi hade kunnat vara lyckligt ovetande om, men på något konstigt sätt förgyllde även han vår kväll och kommer nog bli det starkaste minnet från den utekvällen. När de hade stängt igen och vi insåg att vi inte skulle få en taxi till den svenska sidan var det bara att börja traska, vi hade sällskap av Limpan som berättade om hur mycket hon visste om våran barndom. Helena drog en skitsnygg vurpa i ett dike, vi gick in på Shell, Helena frågade efter tidningen Larson, vi ringde en taxi, och lyckades smyga in nästan omärkta i huset. Taiga kom och morrade lite på oss, men ingen annan vaknade som tur var. En mer eller mindre lyckad kväll i Haparanda. Har dock lite högre förhoppningar om morgondagen, då blire riktigt partaj. God Jul och God Natt!

Inga kommentarer: