torsdag, mars 20, 2008

La Familia

Här är jag uppvuxen, i gränslandet där svenskt möter finskt, där hockeymatcher mellan Sverige och Finland betydde krig, där man blandar språken friskt och vågat, där allt som skiljer oss åt är 200 meter vatten.


Här är mina föräldrar som fött upp tre egna döttrar plus två lånade. De har även tagit hand om en jädrans massa kor. Mamma hävdar alltid att man väljer sina föräldrar, jag börjar nog tro på det. Pappa är en rolig man, ganska tystlåten men har oftast ett skämt i bakfickan. Han kan mycket. Mamma är stark och slåss alltid för det hon brinner för, hon är som Grynet, tar ingen skit. Jag beundrar dem båda.






Sen är det jag, äldst av tre systrar. Jag är nog mest lik pappa, lugn och pratar inte så mycket i onödan. Kommer bli lärare en dag. Har rest runt mest av syskonen tror jag, lite väl rastlös kanske.





1 år och 4 månader efter mig kom Helena. Hon är nog lik både mamma och pappa, har en sjuk humor, ett häftigt humör och alltid svar på tal. Är snart färdig tv-producent, väldigt duktig på det hon gör. Kommer
flytta till Stockholm och bli rik.






Sen har vi minstingen i familjen, Elin aka Kullen. Mest lik mamma. Hennes tankar seglar ofta ute i det blå, mycket känslosam liten dam som ofta sjunger på något. Snart färdig musikalartist, kommer lyckas bra inom det. Väldigt musikalisk.






Här är äldsta fostersyster Anki. Underbar tjej med en galen humor och alltid ett skratt nära till hands. En väldigt duktig mamma till Amanda 6 år. Bor i Stockholm och jobbar på ett hem för förståndshandikappade.




Vår andra fostersyster Kirsi är en glad tjej. Mamma till Liam 2 år. Har nog förändrats mest av oss alla från tonårens arga tider. Bor i Kukkola med sin Joakim och Liam. Jobbar som personlig assistent.




Tänkte att en liten presentation kunde vara på sin plats, så ni vet vem jag pratar om :)

Inga kommentarer: